Döv eller inte?

Här sitter jag och funderar.

Jag håller på att skriva världens roligaste "brev" och det är CV. Jag började med detta för 1 vecka sen men det är fortfarande krångligt. Jag skriver två olika och det är personligt brev och CV.

Det är ganska svårt att berätta om mig själv, att formulera en bra text från inledning till avslutning. Det var ett bra tag sen jag tog studenten nu så man har glömt lite hur man gör. Hehe. Det andra problemet är att jag inte vet om jag ska skriva på papperet att jag är döv? Men då tänker jag, brukar den som är hörande skriva "Hej, jag ansöker ett jobb och heter X, och är hörande"? till exempel.

Det tvekar jag att de brukar skriva så, varför ska jag då skriva att jag är döv?
Jag ser mig som en helt normal person som kan göra nästan allt som den hörande kan göra.

Å andra sidan började jag tänka, på vad folk, eller de jag känner som jag träffat sagt till mig. Det är jätte många om inte förstår att jag är döv men kan ändå prata. Det är ju inte min röst som är fel på, utan hörsel. Det är heller inte så lätt förklara hur jag kan höra med hörapparaterna, hur de fungerar.

Jag är döv och det står även i mina sjukhus journaler att jag är döv. Jag använder och hör med hörapparat och har gjort det nu i fem år. De har blivit mina beroenden sen dess och de kan jag inte klara mig utan. Det är som att röka, så beroende är jag av hörapparaterna. När hörapparaterna blir trasig eller liknande, så blir jag helt utan mig. Jag känner då inte igen mig själv, det har blivit en obehaglig känsla - att inte höra. Det är helt otroligt vad jag är beroende av dem.

Folk har också kommenterat mig väldigt ofta angående min hörsel, med att jag kan höra så bra eller prata bra. Många blir rätt imponerade att en döv kan höra eller prata och de tror oftast inte att jag verkligen är döv. Det är rätt fascinerade att hörapparaterna kan göra mycket.

Jag är så glad idag att jag kan höra och prata, det har hjälpt mig enormt mycket, både mig själv som personligen och när jag är ute i samhället bland folk. För fem år sen kunde jag bara säga fåtal ord som "mamma" eller "pappa" och några till. Om jag tittar bakåt så tycker jag att jag har utvecklats väldigt mycket idag och jag pratar nästan hela tiden dagligen. Självklart använder jag teckenspråket också dagligen, alltså tecknar jag samtidigt pratar.

Tillbaka till CV, så tror jag att jag ändå kommer skriva att jag är hörselskadad. Eller? Nästan hela mitt liv har jag varit döv, men senaste de 5 åren med hörapparaterna har jag känt mig som hörselskadad. Och hörapparaterna använder jag dagligen, då borde min identitet ändra till hörselskadad? Hm. Nu blev jag åter osäker, det känns ibland som att jag ljuger mig själv med att säga att jag är hörselskadad fast jag är egentligen döv. Men jag hör och pratar flytande? Det är knepigt detta här.

Nu har jag skrivit ut mitt personliga brev och ska cykla till syrran. Ska höra vad hon säger om brevet och om jag ska skriva att jag är döv eller hörselskadad.

Kommentarer
Postat av: Helen

Hej gums! Jag tycker inte du ska skriva varken att du är döv eller hörselskadad.. Det är sånt du kan berätta när du väl kommer på anställningsintervju! Tycker jag, men du ska göra det som du tycker känns bäst! Puss och kram

2007-11-19 @ 22:49:11
URL: http://hema.blogg.se
Postat av: Anonym

hej jag håller med helen, du ska inte berätta att du är döv / hsk på ditt papper.. utan du ska bara skriva dina erfarenheter och kunskapsområden och det är utifrån det som din kommande arbetsgivare ska titta efter.. sen på anställningsintervjun då får de acceptera du har en hörselskada...
=))kramis!

2007-11-20 @ 11:48:08
URL: http://pipomusik1.blogg.se
Postat av: Åsa!

hej gumman..
jag håller med helen och sofie...
din identitet är inte hsk eller döv, du är en fantastisk människa och duktig på alla sätt och vis.. och jag tror om du skriver att du e döv eller hsk så kommer de inte att få träffa dig och se vilken underbar människa du är.. visa dom först vem du är och sen kan du tala om att du har lite svårt och höra.. för när de har träffat dig vill de inte släppa dig :) pussss

2007-11-20 @ 20:03:45
URL: http://vasaru.blogg.se
Postat av: Tobias

Jag har inte skriver på mitt CV att jag är döv, och har varit på en jobbintervju men då fixa jag tolk själv så jag dök upp med tolk utan att dom har aning att jag e döv och fick jobb ändå men två andra jobb skrev jag att jag är döv pga elevassistent så det är bra att skriver att man är döv och andra på behandlar hem för dövar. Man får anpassar sig i CV beror på vad för jobb det är. kram

2007-11-20 @ 22:34:09
URL: http://saibot.blogg.se
Postat av: Christl

Ja det är svårt det där förstår jag om du ska skriva att du är döv eller hörselskadad eller om du inte ska nämna det alls till en början. Tobias ovan hade ju en bra lösning tycker jag. Att det beror på vilket jobb du söker. Det är klart att du är lika duktig som en hörande. Du är jätteduktig tycker jag. Kram

2007-11-21 @ 09:36:37
URL: http://smultronblom.blogg.se
Postat av: Lotta

Hej tjejen!
Sorry att jag inte svarade på din inlägg tidigare, varit lat! men nu gör jag det :-D
jo det var jättekul hos hästarna och allt är toppen med mig, nu iallafall när jag blivit frisk igen efter 1 veckas kräksjuka. Det har varit jobbigt...

Där om CV och personligt brev, är alltid svårt! Jag har skrivit på mitt personligt brev att jag är döv eller hörselskadad, vissa hör av sig ändå, vissa inte.. Det beror på.. Men jag rekommenderar tyvärr att du inte ska skriva att du är döv. Absurt, tycker jag! Men vill du ha jobb så......

KRAM!

2007-11-22 @ 20:37:27
URL: http://www.annchar.blogg.se
Postat av: Mia

Halloj där! Ang att skriva i personliga brevet att man är döv är nog viktigt, om arbetsplatsen väljer bort dig trots du har kunskap/är kompent i området bara för att du är döv/hörselskadad då kan du använda det mot företaget. Jag vet ibland är det jobbigt, varför ska jag tala om att jag ör döv eller så.. Jag brukar skriva i min CV övertydligt att jag har gått i skolan för döva, så man behöver inte klämma in det i personliga brevet..

HO brukar rekommendera att man talar om i ansökan vilken funktionnedsättning man har så HO kan hjälpa till om företaget väljer bort en trots man är kompent nog för att jobba i området.

Lycka till!

Kram

2007-11-23 @ 08:51:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0