Abort - bra eller inte?

För det första vill jag säga att denna inlägg är en känslig ämne och det handlar om abort. Valet är ditt om du vill läsa eller inte.


Jag kollade runt och kom in på en hemsida där jag såg något underbart men sen kom jag hur många som tar abort. Kolla på denna länk och nu hoppas  jag att du ändrar din inställning på abort!

Levande bebis som är en "foster" i magen, men jag tycker inte att det är en foster utan en liten människa som vi! Se hur den rör på sigBebisen är bara 10 veckor gammal!!

Otroligt att de kan röra på sig redan då och att det är många som tar abort! Jag har aldrig varit för abort, fast jag anser att det är OK att ta abort när man själv blivit våldtagen eller har starka skäl till abort. Starka skäl är att barnet har svåra missbildningar eller mycket svår handikapp.  Men annars ska man använda skydd eller preventivmedel om man inte vill bli gravid.
Abort är inget att leka med!

Jag tycker att Sverige eller snarare världen ska bli bättre på abort lagen för jag tycker absolut inte att det ska vara för lätt att göra abort. Vad jag menar med det, är att det är så många människor som blir gravida och de som inte vill ha barnet, kan hur lätt som helst bara gå till doktorn och bli av med barnet. Jag anser att det är för enkelt!

Hämtat ut Wikipedia, se på länken om ni vill läsa mer:
Det totala antalet utförda aborter i Sverige från 1975 till 2005 är över en miljon. Sedan Sverige fick fri abort 1 januari 1975 har antalet aborter varje år pendlat mellan 30 000 och 38 000, vilket är en förhållandevis hög siffra jämfört med övriga västeuropeiska länder. Det bör dock poängteras att denna siffra uppnåddes redan innan den så kallade fria aborten tilläts. Innan 1975 tilläts aborter under vissa omständigheter och från 1965 och fram till lagändringen ändrades praxis successivt med fler tillåtna aborter som följd. Antalet tonårsaborter minskade krafigt från 1975 (29,7 aborter per tusen kvinnor under 20 år) till 1995 (16,7). Därefter har antalet tonårsaborter ökat till 25,4 per 1000 år 2006. Över 80% av alla kända tonårsgraviditeter avbryts.

Otroligt att det är så många....

Om det fanns något form av lag med att man kan inte få abort hur man vill -
Man ska ha starka skäl för att få abort.
Om det blev så tror jag att flera människor skärper sig och skyddar sig bättre när de vet att det inte är lätt att göra abort eller tanken på att de kan bli förälder ofrivilligt.

Eller vad anser ni?

Tycker ni att man ska ändra på abort lagen?
Tror du att människor skärper sig och blir bättre med att skydda sig om abortlagen blir ansedd för de som blivit våldtagna eller har starka skäl?
Är det mord om man gör abort?

Eller ska man fortsätta som det fungerar idag?
Dagens samhälle får man göra abort lagligt utan några problem.


Allt jag skriver är mitt åsikt och det står jag för.  

Kommentarer
Postat av: Åsa!

ja jag håller med dig fullständigt, jag har ju oxå alltid varit emot abort. det är ett liv som 2 personer har skapat, om man inte vill ha det så kan man ju inte döda det. då tycker jag nog att det är bättre att adoptera bort det, för då har den chansen till ett värdefullt liv och alla de par som gärna vill bli föräldrar blir jätte lyckliga om det kan få adoptera ett barn.
jag står oxå för mina åsikter...
jag har praktiserat på gynavdelningen här i borås och då var det 3 aboter som jag fick se.. det var bara en som jag tyckte va ok, för det hade dött i magen men de andra som gjorde, jag ansåg att de hade inte riktiga skäl att döda barnet.. de va i vecka 13 ett barn och de andra i vecka 15 och jag fick se och hälla barnen och jag blev så ledsen för det va inga foster i mina ögon utan de hade 10 små fingrar 10 små tår armar och allt va klart.. men inte ögonen.. de va stora och svarta.. men de såg ut som små bebisar.. tänker på dom än idag... så ja jag tycker att lagen ska ändras.. det är alldeles för lätt att göra abort!
vi ska uppskatta de små liven vi har!

2007-09-17 @ 13:58:04
Postat av: målar sofie

ååå man blev rörd av dig åsa det du skrev i din inlägg... se små bebisar .. bebisar och bebisar men de är ändå små liv som folk tar bort. .man blir så ledsen ...
abort är en känslig fråga men jag håller med dig jess, man ska inte ta abort alltför lättvindligt.. bara gå till doktorn och ta bort ett liv, som man skapat själv, bara för man var slarvig med att skydda sig,
Nää jag tror jag skulle vilja man ska skärpa abortlagen mer och sen får folk också lära sig ta konsenkvenserna av deras misstag. lät hemskt nu det sista men det ska inte vara för lätt o göra abort. man har vaarit med många kompisar som gjort abort.. det är hemskt! hemskt vara där och "stödja" när man inte kan stå för dom åsikterna. kiram!

2007-09-17 @ 14:23:22
URL: http://pipomusik1.blogg.se
Postat av: Helen

Håller med er allihopa om att det är alldeles för enkelt att göra abort. Många använder ju tyvärr det som "preventivmedel". Sen skulle ja vilja vinkla det hela lite, håller fortfarande med om att abort är alladeles för vanligt,o att ngt måste göras. Men tänk om man faktiskt har skyddat sig, o de ändå händer att man blir gravid? den ena parten vill behålla men den andra inte. Jag är ju av den uppfattningen att man ska vara TVÅ i ett beslut att skaffa barn. Många pratar så mkt om att det är kvinnan som ska få bestämma, men nääää,, så fel... ska det då vara ok att få göra abort?
Håller faktiskt inte riktigt med min vän åsa om att föda fram barnet o sen adoptera bort det(älskar dej ändå)Då kommer ju barnet förmodligen undra varför mamma o pappa adopterade bort mig etc. etc. O man själv mår dåligt för att ha burit barnet o fött fram det, o sen lämna bort det pga det andra parten inte vill ha barnet, nää, skulle jag aldrig palla(vi är alla olika som sagt) Jag tror att det kan vara farligt att göra abortlagen hårdare, det jag däremot tycker är att det skall tas upp fler debatter om ämnet, framförallt bland våra ungdomar, det är ju där som aborterna är som allra vanligast.
Ja, det var nog allt från mig, detta ämne borde disskuteras mera!
Kram o Puss till dej gumman!

2007-09-17 @ 17:55:23
URL: http://hema.blogg.se
Postat av: Sara

Dumt att fler o fler tar hellre abort än en p-piller om dagen.
Så ja, abortlagen skall skärpas.
Jag kunde inte göra abort, det fanns helt enkelt inte i min hjärna "Du ska hellre göra abort".. typ..
Titta på mig, jag klarar det bra och har en fin pojke som busar varje dag :-)
Älskar honom högt!!

2007-09-18 @ 10:33:49
URL: http://sacul.blogg.se
Postat av: sofiaw

hej! vad kul att du brukar läsa min blogg. jag brukade läsa din blogg förut men sen gick det inte pga lösenordet? men har du tgit bort det? vad bra , FÖR MIG ;) hehe :) jaså, det får jag tacka pia, det var hon som fixade min bakgrund ;) läste din inlägg om abort. ja det kommer altid vara en ämne som man kan diskutera hur länge som helst.. :) jag är för abort och det står jag för. men självklart tycker jag inte att man ska utnyttja abort som kondom eller ppiller... och man får faktiskt ta ansvar för sin handling, använd skydd istället för abort. men jag tycker fortfarande att abort ska finnas så folk kan välja. man är kanske för ung, eller har tillräckligt problem med sig själv, så ska barnet inte behöva drabbas.. jaja, det kan jag skriva här hur länge som helst så jga avslutar nu, men du vet kanske på ett ungefär hur jag ser på abort? ;) kram

2007-09-18 @ 11:19:41
URL: http://www.wiksofia.blogg.se
Postat av: adina

ja du.. det finns de som skyddar sig men ändå blir med barn. man kan diskutera abort i evigheter men tänk om abort var olagligt, hur många kvinnor/unga flickor har fått sätta livet till på grund av att de verkligen inte kunnat ha barnet och försökt ta bort det utan någon läkares hjälp.. jag personligen tycker att abort är hemskt men det borde finnas kvar för oss kvinnor trots allt..

2007-09-18 @ 19:46:53
URL: http://adina.blogg.se
Postat av: målar sofie

hej, nää vi har en hyresrätt men tapeten var så billig så därför ja kunde fixa det på ett nafs... 30 :- för en rulle
är ju ingenting =)) *S*

2007-09-19 @ 09:12:03
URL: http://pipomusik1.blogg.se
Postat av: Jessie

Ja det är intressant med abortfrågan och som ni några säger kommer ämnet att diskuteras i alla år! Men det var kul att läsa eran kommentar, alla har olika åsikt! Kul! Annars hade världen varit urtrist! ;)

2007-09-19 @ 15:19:39
URL: http://nosstunk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0